Koop lokaal, steun de kleine ondernemer en blijf thuis was de afgelopen maanden het motto. Terwijl toiletpapierfabrikanten monsteromzetten draaiden, moesten de meeste ondernemers de afgelopen maanden alle zeilen bijzetten om overeind te blijven. Het is de wereld op zijn kop. Bij Perswinkel Communicatie verschoof de focus naar crisiscommunicatie voor klanten in de gezondheidszorg en crisisopvang. Namens een VVV riepen we op niet naar de regio te komen, maar wél lokaal je inkopen te doen.
Hoe blijf je een gezond bedrijf, en welke rol speelt communicatie daarin? We interviewden een aantal ondernemers in de baby- en kinderbranche. Hoe is het ze vergaan en vooral: wat hebben ze geleerd van de afgelopen tijd?
Online
Online lijkt het toverwoord van de coronacrisis. Zowel de stenen winkels als de distributeurs geven aan dat de online verkoop hen de afgelopen tijd overeind heeft gehouden. Als de stenen winkels niet sloten vanwege veiligheid of ziek personeel, waren wegblijvende klanten wel een probleem. Niet alleen de verkoop verschoof naar online, ook de communicatie verhuisde naar online en naar social media. Dat varieerde van een open en eerlijk blog over hoe hard de crisis raakte, tot posts met uitleg over specifieke producten en collecties. Musjes Kinderwinkel toonde bijvoorbeeld de nieuwste collecties in online stories, als vervanging voor rondneuzen tussen rekken kleding.
Persoonlijk en creatief
In al die communicatie vielen twee dingen op: de meest succesvolle uitingen waren persoonlijk en creatief. De speelgoedwinkel Juffrouw Pollewop besloot alle lokale bestellingen zélf op de fiets te gaan bezorgen, en bracht hun 60 km lange fietstochten in beeld. Maar ook: bedenk wat er bij je klanten leeft. Kinderen die thuis zaten en geen beweging meer kregen zorgden voor een run op een nieuw gelanceerde driewieler van Play Agenturen, en het bouwspeelgoed en knutselmateriaal deden het goed. “Bedenk waar je klant op zit te wachten en speel daarop in”. Aan de andere kant helpt het ook om te delen hoe het met jou, als ondernemer gaat. Soms moet je je klanten even wakker schudden. Musjes Kinderwinkel zag de bijna stilgevallen omzet weer op gang komen toen ze communiceerden: we hebben onze vaste klanten echt nodig, juist nu!
Samen
Ook als de verkoop geen grote veranderingen laat zien, heeft de coronacrisis invloed op je bedrijfsvoering. Dan klinkt steeds weer het woord ‘samen’. KipKep mist een aantal fysieke lanceringen met acties bijvoorbeeld. “Samen met onze verkooppunten vinden we hier nu andere manieren voor. We werken bijvoorbeeld samen aan het online benaderen van klanten en proberen elkaar nog meer te versterken dan voor de crisis. Het levert vernieuwde ideeën en inzichten op. Ook is het mooi om te zien hoe iedereen hiervoor openstaat, wat dat betreft heeft deze crisis ook juist veel gebracht”. Ook Play Agenturen zegt: wees oprecht geïnteresseerd in je retailers, vraag hoe het met ze is, of je ze ergens mee kunt helpen. Niet met verkoop als doel, maar van mens tot mens. We moeten het toch samen doen.
Blijf bij jezelf
Maar voor alle uitingen geldt: blijf dicht bij jezelf. Doe wat bij jou en bij je merk past. Dan blijven je klanten je herkennen, en hou je het zelf vol. Zorg dat je oplossingen haalbaar zijn, dan blijf je ook op de lange termijn genoeg energie houden om flexibel en creatief te ondernemen.
En vooral?
Blijf gezond.
Dit artikel verscheen als column in Vakblad BabyWereld juni 2020.